-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:40785 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:56

كـلـمـه هـجـر بـه چـه مـعـنا است , آيا به معناي هذيان گفتن است يا معناي ديگر كه اهل سنت مي گويند ؟
آخـريـن روزهاي حيات پيامبر گرامي اسلام (ص ) از فصل هاي بسيار حساس و دقيق تاريخ اسلام مـي بـاشـد. اسـلام و مـسـلـمـانان در آن روزها ساعات دردناكي را مي گذراندند. رسول گرامي اسـلام (ص ) نـيـز در يك سخنراني در مسجد نگراني خويش را بيان نمودند :( يا ايها الناس سعرت الـنـار و اقـبلت الفتن كقطع الليل المظلم و اني و اللّه ماتمسكون علي بشي اني لم احل الا ما احل الـقـرآن و لم احرم الا ما حرم القرآن , (1)اي مردم آتش فتنه برافروخته شده و مانند پاره هاي شب تاريك روي آورده است و شماهيچ نوع دستاويزي برضد من نداريد, من حلال نكردم مگر آن چه را كه قرآن حلال نموده و حرام نكردم مگر آنچه را كه قرآن كريم تحريم نموده است .اين جمله حاكي از نگراني شديد پيامبر اسلام از آينده مسلمانان و سرنوشت آنان پس از درگذشت وي بود, بنابراين بـراي جـلـوگـيـري از بروز اختلاف و تشتت , روزي كه اصحاب به ديدن او آمده بودند, فرمود: ( اتيوني بدواه و صحيفه اكتب لكم كتابا لا تضلون بعده , (2) كاغذ و دواتي براي من بياوريد تا چيزي بـراي شـمـا بـنويسم كه پس از آن آن گمراه نشويد ). در اين لحظه خليفه دوم سكوت مجلس را شـكـسـت و گـفت : پيامبر براو بيماري غلبه كرده و هذيان مي گويد , و در محضر پيامبر اسلام تـفرقه و دو دستگي شروع شد, عده اي اصرار بر آوردن كاغذ و قلم كردند و عده اي از سخن خليفه دوم حمايت مي نمودند. كه پيامبر گرامي اسلام (ص ) متاثر و ناراحت شد و آنان را از محضرخويش بـيـرون رانـد.ابـن عـبـاس از آن واقـعـه بـه عـنـوان بـزرگـتـريـن مصيبت اسلام نام مي برد و مي گويد:عظيم ترين مصيبت براي اسلام اين بود كه اختلاف و مجادله گروهي از صحابه مانع از آن شد كه پيامبر گرامي نامه مورد نظر خويش را بنويسد.اين واقعه تاريخي را گروهي از محدثان شـيـعـه و اهـل سنت نقل كرده اند كه آن را ازنظر فن حديث شناسي , جز روايات معتبر و صحيح مـي دانـنـد.(3)در كـتـب لغت , هجر به معناي هذيان گفتن , سخن زشت و ناسزا گفتن است و عده اي ازمورخان به خاطر موقعيت و مقام خليفه دوم , يا گوينده سخن را نگفته اند و يا اگراسم گـويـنده را آورده اند , جمله او را نقل به معنا نموده و چنين گفته اند و قال عمر كلمه معناها ان الوجع قد غلب علي رسول اللّه , (4)( خليفه دوم سخني گفت كه بيماري بر پيامبر گرامي اسلام (ص ) غـلـبـه گـشـتـه است ).عده اي هم فقط چنين گفته اند: ( فقالوا هجر رسول اللّه (ص ) ) . (5)بـيـان عبارت ( هجر رسول اللّه ) بدون ذكر نام گوينده سخن و يا آوردن نام گوينده سخن و تـغـيـيـر عبارت ونقل به معنا نمودن آن توسط مورخان خود قرينه اي است كه معناي كلمه بسيار زننده بوده است و براي حفظ موقعيت خليفه از ذكر نام او خودداري نموده اند.

پاسخ به شبهات اهل سنت
مركز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيما 1- ابـن هشام , السيره النبويه , ج 2, ص 654 ط ـ المكتبه العلميه ـ بيروت لبنان2 - صحيح بخاري , كـتاب علم , ج 1, ص 32 و 14, دارالقلم , بيروت لبنان .3- آيه اللّه شيخ جعفر سبحاني , فروغ ابديت , ج 2, ص 493.4- ابن ابي الحديد

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.